Školní stravování pomáhá dětem i jejich rodinám
Každý rok se snažíme lépe porozumět tomu, jaký vliv má na životy dětí v nejchudších zemích zajištění každodenního jídla ve školách. Výroční zpráva o dopadech za rok 2023 nás znovu ujišťuje o tom, že naše pomoc přináší víc než jen jídlo
V rámci zprávy, jejíž vyhodnocování bylo nedávno dokončeno, byly sbírány informace v šesti afrických zemích – Malawi, Libérie, Zambii, Keni, Zimbabwe a na Madagaskaru. V těchto státech poskytuje Mary’s Meals každý školní den jídlo více než 1,8 milionu dětí. Hodnocení poprvé čerpá také z rozhovorů s rodiči a opatrovníky dětí, které chodí do škol, kde Mary’s Meals zajišťuje školní stravu.
Hlad už docházce nebrání
Celkem se průzkumů, rozhovorů, ohniskových skupin nebo otevřených diskusí zúčastnilo více než 300 učitelů, 3 000 dětí a 120 rodičů a pečovatelů. Díky tomu se podařilo získat ucelený přehled o vlivu stravování na zápis do škol a školní docházku, na blaho a vzdělání dětí a na socioekonomický přínos pro rodiny a komunity.
Ve čtyřech velkých programech v jednotlivých zemích – v Keni, Malawi, Libérii a Zambii – 84 % dětí uvedlo, že nikdy neopustily školu předčasně kvůli hladu, a 99 % učitelů odpovědělo, že stravování snížilo počet dětí, které předčasně ukončily školní docházku. Zpráva rovněž uvádí, že školní stravování zvýšilo schopnost dětí soustředit se, zapojit se a učit se. Před jídlem mělo pouze 36 % dětí pocit, že se dokážou dobře soustředit, ale po jídle se tento podíl zvýšil na 98 %.
Údaje shromážděné na Madagaskaru a v Zimbabwe se týkaly žáků ve školách, kde bylo jídlo od Mary’s Meals podáváno poprvé – výzkum byl proveden před zavedením stravování a poté znovu po spuštění programu. Ukázalo se, že stravování ve školách má pozitivní vliv na školní docházku. Před zavedením stravování 39 % dětí dotazovaných na Madagaskaru uvedlo, že alespoň jednou týdně chyběly ve škole, často kvůli hladu. Po zahájení školního stravování chybělo ve škole pouze 7 % a nikdy to nebylo proto, že by měly hlad.
Dopad na rodiny a zlepšení duševního zdraví
Zjištění z Madagaskaru také ilustrují dopad školního stravování na širší rodiny dětí. Rodiče uváděli, že mohli část svých omezených zdrojů přesměrovat na jiné základní potřeby, protože jejich děti dostávaly ve škole vydatné jídlo. Stejné průzkumy také zjistily, že potravinové zabezpečení se zlepšilo u rodin, kde bylo dětem ve škole konzistentně podáváno jídlo, protože jídlo dostupné doma vystačilo na delší dobu a rodiče (pečující osoby) mohli věnovat více času práci, protože děti s radostí strávily celý den ve škole, aniž by se kvůli jídlu vracely domů.
Dalším opakujícím se tématem mezi domácnostmi na Madagaskaru bylo zlepšení duševní a fyzické pohody, kdy rodiče a pečovatelé zaznamenali zlepšení zdravotního stavu dětí díky každodennímu stravování ve škole a celé rodiny se méně obávaly hladu díky spolehlivému programu školního stravování.
V Zimbabwe děti uváděly podobné přínosy. Před zahájením programu pociťovalo 44 % dotazovaných dětí v Zimbabwe obavy z hladu ve škole. Po zahájení programu tento podíl klesl na pouhá 3 %.
Clare Nolan, vedoucí oddělení programového rozvoje ve společnosti Mary’s Meals International, říká: „Nejvíce mě na tomto výzkumu nadchlo to, že jsem se poprvé dozvěděla o pohledu rodičů. Nyní vidíme přesvědčivé důkazy o dalekosáhlých dopadech našeho programu školního stravování – nejen pro děti, které dostávají denní stravu, ale i pro rodiny a komunity, v nichž děti žijí.“
Nová úsporná kamna v Libérii
V souladu s naším závazkem zajistit, aby byly naše činnosti prováděny ekologicky odpovědným způsobem, instalujeme v Libérii do školních kuchyní úsporné sporáky a školíme vedoucí škol a dobrovolníky, aby je dokázali používat a udržovat.
Úsporná kamna používají dřevěné palivo, které je v liberijských komunitách reálně dostupné. Ukázalo se, že jde o účinnou strategii, která snižuje spotřebu dřeva a zlepšuje energetickou účinnost. V rámci výzkumu jsme se ptali 38 dobrovolných kuchařů a 19 učitelů, jakou mají s novými kamny zkušenost.
- 80 % dobrovolníků uvedlo, že před zavedením energeticky účinného sporáku jejich školy používaly tradiční a jiné metody vaření,
- 98 % dobrovolníků odpovědělo, že dávají přednost úspornému sporáku před předchozí metodou, především kvůli kratší době vaření,
- 94 % dobrovolníků se při používání a údržbě úsporných kamen nesetkalo s žádnými problémy.
Další vybraná čísla z Výroční zprávy o dopadech za rok 2023:
- V průměru jsme během celého roku 2023 sytili více než 2,4 milionu dětí ve více než 5 000 vzdělávacích zařízeních.
- Průměrná měsíční docházka v námi podporovaných školách činila 88 %.
- 50,4 % žáků v těchto školách tvořily dívky, 49,6 % chlapci.
- Mezi lety 2020 a 2023 se docházka v námi podporovaných školách zvýšila o 1,2 %.
Jen 5 % učitelů prohlásilo, že děti v jejich třídě mají spoustu energie předtím, než dostanou najíst. Toto číslo se zvýšilo na 95 % poté, co bylo jídlo dětem podáno.
Celou zprávu (v angličtině) si můžete přečíst zde.
O dopadech naší práce (včetně zpráv za roky 2021 a 2022 a pětileté studie ukončené v roce 2021) se dozvíte víc na stránce Výsledky naší práce.