
Závazek, který odolá zkoušce časem
Slib, že děti nebudou ve škole hladovět, je základem všeho, co Mary’s Meals dělá. Pro tři miliony dětí znamená toto každodenní jídlo nejen plný žaludek, ale i šanci na vzdělání a lepší budoucnost.
Pokud se zúčastníte některé akce Mary’s Meals, podíváte se na jeden z našich filmů nebo se dáte do řeči s někým, kdo se podílí na naší práci, nebude to trvat dlouho a pravděpodobně zazní slovo „slib“ nebo „závazek“ – pojem, který je pro náš program školního stravování a jeho trvalý dopad na děti a komunity klíčový.
Už více než 20 let spolupracuje Mary's Meals s komunitami postiženými chudobou a nedostatkem potravin. Důsledně plníme svůj slib, že děti dostanou každý den ve škole najíst. I vzhledem k tomu, že v současnosti na jistotu jídla od nás spoléhají více než 3 miliony dětí, je to velký a důležitý slib.
Možná je ale potřeba důkladněji vysvětlit, proč je tento závazek tak zásadní pro to, co děláme, a pro děti, jimž sloužíme…

Méně hladu ve škole
Děti jsou středobodem všeho, co v Mary's Meals děláme a naší prioritou je, aby neměly během svých dnů ve škole hlad. Dobře víme, že pokud dojde ke snížení dětského hladu, zvýší se připravenost dětí ke vzdělávání.
Náš nezávisle ověřený výzkum ukázal, že jídlo ve školách snižuje hlad chlapců i dívek. A rovněž máme potvrzeno, že prvotní snížení míry hladu, které bylo zaznamenáno v prvním roce, kdy děti začaly dostávat jídlo od Mary’s Meals, se udržuje i v následujících letech.
Například v Mosambiku výzkum zjistil, že před zahájením programu 93 % dětí uvedlo, že se cítí každý školní den hladové. Když začaly dostávat ve škole jídlo, 92 % dětí naopak potvrdilo, že se hladu ve škole nikdy neobávají.
Lepší přístup ke vzdělání
Odhaduje se, že v současné době, kdy konflikty, ekonomické potíže a extrémní povětrnostní podmínky nadále neúměrně postihují nejzranitelnější komunity, nechodí do školy 71 milionů dětí ve věku základní školní docházky. Ztráta vzdělání prohlubuje stávající nerovnosti, přičemž ti, kteří již dříve byli odsunuti na okraj společnosti, mají také nejmenší šanci vrátit se do školy, znovu se do ní zapsat nebo ji navštěvovat.
Školní stravování je pro děti osvědčenou motivací, aby chodily do školy. Vzdělávací zařízení, kde se naše jídla podávají, hlásí zvýšený počet žáků a zvýšenou účast na každodenním vyučování. V našich programech v Keni, Libérii, Malawi a Zambii téměř 71 % dětí uvedlo, že díky jídlu méně z nich předčasně ukončuje školní docházku. Zároveň 75 % z nich říká, že kvůli hladu nikdy během dne neodcházejí z vyučování.

Aimee: Jeden příklad z Madagaskaru
Když Aimee popisuje svou cestu do školy, je těžké si představit, že by tato osmiletá plaše mluvící madagaskarská dívka dokázala každé ráno absolvovat tak náročnou cestu. Popisuje ji ale tak podrobně, že je jasné, že ji opravdu dobře zná: „Jdu po cestě z vesnice, pak skrz rýžová pole, přebrodím řeku, vylezu na kopec, potom po silnici, mezi eukalyptovými stromy, znovu přejdu řeku, jdu ještě dál a pak přijdu do školy.“ Cesta jedním směrem jí zabere celkem jednu hodinu.
Příběh Aimee je o to pozoruhodnější, že dřív cestu do školy a zpět zvládala s tak malým množstvím jídla denně. Sama Aimee popisuje minulost takto: „Před tím, než ve škole postavili jídelnu, jsem měla hlad. Nemohla jsem chodit rychle. Nedokázala jsem se snažit ani se ve škole pořádně učit. A když jsem šla ze školy domů, měla jsem hlad.“
Teď, když je jídlo od Mary's Meals pravidelnou součástí jejího školního dne, pociťuje Aimee velký rozdíl. Ve třídě pozorně naslouchá, a když jí učitelé položí otázku, zdvořile se postaví, aby na ni odpověděla. Je si jistá, že schopnost soustředit se je důsledkem skutečnosti, že už netrpí hlady: „Od té doby, co ve škole dostávám jídlo, nemám hlad a ve škole se dobře učím. Nemám prázdný žaludek, takže jsem sytá a můžu se soustředit a poslouchat učitele.“
Aimee na její budoucí cestě určitě čekají další kopce, nerovnosti a nečekané překážky. Díky jistotě výživného školního stravování, které jí pomůže co nejlíp využít možnost vzdělávat se, však půjde o cestu mnohem snazší.
