
Podporujeme a posilujeme komunity
Učitelé, rodiče a dobrovolníci se spojují při zajišťování programu školního stravování – pomáhají budovat vztahy, vzájemnou spolupráci a naději v celé komunitě.
Slova „společenství“ nebo „komunita“ jsou de facto synonymem pro Mary’s Meals. Komunity jsou pro Mary’s Meals klíčové. Na vaření a podávání jídla dětem se podílejí učitelé, rodiče a místní dobrovolníci z komunit kolem jednotlivých škol. To následně pomáhá posilovat vzájemné vztahy, budovat spolupráci a přinášet další prospěch celé komunitě.

Komunitní recept
V rušné kuchyni komunitního centra v Libanonu mají Rinda a Fatmeh, dvě obětavé dobrovolné kuchařky, radost z toho, že mohou společně podávat jídlo v rámci programu školního stravování Mary’s Meals. Jejich dojemná svědectví odhalují proměňující sílu naší práce, která pomáhá posilovat jednotu, budovat společenství a bořit bariéry diskriminace v místě, které si prošlo více než těžkými časy.
Rinda je Libanonka a Fatmeh syrská uprchlice. Obě jsou obětavými matkami, které neskrývají nadšení, když se jich někdo zeptá na jejich práci pro Mary’s Meals. Jejich odhodlání a nasazení z nich přímo vyzařuje, protože se chopily příležitosti změnit životy svých dětí a svých komunit. A v místě, kde místní obyvatelé a uprchlíci žijí společně, slouží program školního stravování nejen k tomu, aby sytil těla a mysli mladých lidí, ale také jako katalyzátor jednoty a porozumění.
Rinda zdůrazňuje, že kulturní a sociální kořeny by neměly určovat vztahy mezi lidmi: „Děláme spoustu věcí, které podporují vzájemné poznávání dětí, aby si lidé byli kulturně blíž,“ říká. „Takže bez ohledu na to, z jakého prostředí pocházíme, jsme všichni bratři a sestry a všichni jsme na jedné lodi. Když jsem začala pracovat jako dobrovolnice, setkávala jsem se s lidmi z různých prostředí. Mluví spolu, povídají si o svých útrapách a sdílejí je mezi sebou. Naslouchají si a občas si i vzájemně radí. Je to krásná diskuse, která se tady pravidelně odehrává.“

Účinek plných talířů
Pro děti, které se potýkají s extrémní chudobou a nedostatkem potravin, má jídlo podávané v místě jejich vzdělávání mnohem větší význam než jen jako řešení momentálního hladu. Výzkumy podle očekávání ukazují, že naše jídla přispívají ke snižování hladu a zvyšování energie dětí. Kromě toho ale zvyšují jejich pocit štěstí a zmírnění úzkosti.
Nedávné studie provedené ve čtyřech našich největších programových zemích (Keňa, Libérie, Malawi, Zambie) ukázaly, že 74 % dětí před podáváním jídla od Mary’s Meals pociťovalo hlad. Po jídle se tento podíl snížil na 1 %. Ve studiích z roku 2024 v rámci našich programů v Keni, Libérii a Malawi uvedlo 100 % učitelů, že jídlo od Mary’s Meals mělo pozitivní dopad na kvalitu vzdělávání, včetně zlepšení docházky, zapojení do výuky, soustředění, udržení pozornosti při výuce, míry úspěšnosti a také snížení nemocnosti a z toho vyplývajících absencí.
Kromě přínosů každodenního podávání jídla dětem přímo ve školách se ukázalo, že školní stravování přináší širší benefity domácnostem a komunitám. Centrem našeho zájmu nadále zůstává každé jednotlivé dítě a jídlo, které je mu ve škole podáváno. Přitom jsme si ale vědomi toho, že každý plný talíř má mnohem větší dosah než jen zmírnění hladu dítěte. Dopad jídla a naděje, kterou přináší, pociťují sourozenci, rodiče, opatrovníci a celé komunity, jejichž srdce jsou upřená k světlejší budoucnosti.
